Eerste dagen in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Kumasi

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 November 2012 | Ghana, Kumasi

Afgelopen maandag zijn we om half 9 met de bus vanuit Accra vertrokken naar Kumasi. Het was een erg luxe bus met ruime stoelen en een heerlijke airco. De busreis was 5.5 uur met in het midden even een stop waar je eten en drinken kon halen. In Kumasi werden we opgewacht door Maaike, Kony en hun 2 jaar oude zoontje Mylan. Nadat we alle koffers hadden zijn we naar hun huis vertrokken. Het verkeer is hier altijd erg druk dus duurde het wel even maar na ongeveer 40 minuten waren we bij hun huis. Wij hadden daar samen (ik en Daphne die tegelijk met mij in Accra aankwam) een kamer. 's Avonds zijn we uit eten geweest, heerlijk pizza gegeten en toen op tijd naar bed aangezien ik doodop was.

Dinsdag hebben we ons eerst 's ochtends rustig klaar gemaakt en om 9uur hebben we samen ontbeten. Daarna zijn we samen met Kony vertrokken richting de markt van Kumasi. Een kleine kilometer lopen van hun huis is de bushalte waar alle trotro's langs komen. Dit zijn kleine busjes waar zo'n 15 mensen in kunnen. Het was nu alleen heel druk dus zijn we een stukje verder gelopen om daar een sharedtaxi te nemen. Toen we bij de markt aankwamen was het superdruk en ook al erg warm. We hebben over een stukje van de markt gelopen, deze markt is een van de grootste van west-Afrika. Ze verkopen er alles. Je kunt hier ook ongeveer alles vanuit je auto kopen aangezien ze langs de weg bij de drukke punten alles verkopen. De vrouwen lopen hier met grote manden op hun hoofd om water, eten of andere artikelen te verkopen.

Na de markt zijn we richting het internetcafe gelopen en hebben we even in de schaduw wat gedronken bij een klein cafetje. Na een wandeling langs de banken, het vodafone internetcafe en de supermarkt zijn we ergens gaan lunchen. Ik had roerei met toast besteld, wat betekende dat ik 2 grote stukken toast kreeg met een klein beetje roerei.

Na de lunch hebben we Djembe les gehad. Dit zijn Afrikaanse trommels. Het trommelen was best lastig mede omdat we door het warme weer ook erg moe waren. 's Avonds zouden we Yam met groente en vlees eten maar er was geen stroom het grootste deel van de avond dus hebben ze kip met rijst voor ons gehaald. Dit was erg lekker, alleen veel te veel. Na het eten nog even gelezen en al redelijk op tijd gaan slapen.

Woensdag:
Vandaag ook weer vroeg wakker, vandaag zijn we bij de projecten gaan kijken. Eerst zijn we naar het weeshuis gereden waar de andere vrijwilligster Daphne gaat werken. Het is een heel primitief weeshuis met een schooltje erbij. Er zitten rond de 40 kinderen op het weeshuis. De jongens hebben 1 kamer van 3 bij 5 ongeveer waar stapelbedden instaan en matrasje staan om op de grond te leggen. De meisjes hebben een aparte kamer. Op het schooltje wordt les gegeven aan groep 1, 2 en 3. De kinderen komen voornamelijk uit de buurt. De kinderen van het weeshuis gaan naar andere schooltjes.

Na het weeshuis zijn we naar de kliniek gereden. De verloskundige die deze kliniek runt, Auntie Grace, is tevens mijn gastmoeder. Het is een kleine kliniek maar ze zijn aan het uitbreiden om er een ziekenhuis van te maken. Nu bestaat het voorste deel uit een behandelkamertje, een spreekkamer en een stukje wat afgezet is door een scherm waar ze bijhouden welke patienten er geweest zijn en bloeddruk, temperatuur enz opnemen. Achter zijn meerdere kamers voor de bevallingen. Helemaal achterin is het huis van het gastgezin waar ik een kamertje krijg. Ik zal op donderdag en vrijdag in de kliniek gaan helpen.

Het laatste project is het Trust Care Hospital. Daar zal ik de ma, di en woensdag gaan helpen. Dit is ongeveer 40 minuten reizen vanaf de kliniek. Het centrum is ongeveer halverwege. In het ziekenhuis heb ik de administrator ontmoet. Een verdere rondleiding krijg ik aanstaande maandag.

's Middags was de meeting van de organisatie. Elke woensdagmiddag vanaf 2 uur komen alle vrijwilligers bij elkaar bij het huis van Maaike en Kony om ervaringen te delen en samen te eten. Vandaag waren we met 9 vrijwilligers waarvan er helaas eind van de week 3 naar huis gaan. We hebben gezellig buiten gezeten en daarna samen gegeten. Tegen een uur of 7 zijn de laatste naar huis gegaan. 's Avonds alvast de spullen een beetje bij elkaar gezocht voor morgen.

• 02 November 2012 - 20:07

Ria:

Ha Lotte,
    zo te horen heb je het naar de zin, ik ben benieuwd naar jouw verhalen.
    Groetjes van ons en Hr. Kr.

• 02 November 2012 - 20:40

Kim:

Hi Lot,

Leuk wat van je te lezen. Aardige mensen waar je verblijft?

Grtz,
    Kim

• 02 November 2012 - 23:36

Aniek:

Hoi Lotte,
    Leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen! Heel veel succes, werkse maar ook lekker genieten van alle indrukken! Groetjes aniek

• 03 November 2012 - 17:15

Lucy Ten Barge:

Hai Lotte ,leuk om je verhaal te lezen. Het lijkt allemaal goed tot nu toe. Erg gezellig.
    En dan ook nog mooi weer,heerlijk.
    Het is hier echt herfst.
    ik wacht wel op je volgende verslag en wens je veel plezier daar.Groetjes.

• 07 November 2012 - 23:07

Leni Hartemink:

hai Lotte,wat leuk om te lezen! wat zal je veel indrukken op doen...ik hoop dat jij als verloskundige mooie bevallingen mag mee maken en dat alles voorspoedig verloopt! heel mooi dat je dit gaat doen....ik wens je een fijne tijd en geniet van de mensen daar...lieve groetjes van ons allemaal