2e week in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu 2e week in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu

2e week in Kumasi

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 November 2012 | Ghana, Kumasi

Vorige week maandag begonnen in het Trustcare Specialist Hospital. Het is ruim half uur reizen vanaf mijn gastgezin maar dit is goed te doen. Toen ik aankwam heb ik eerst een rondleiding gehad en daarna kon ik bijna meteen een bevalling meekijken. Dit was erg leuk om te zien. Verder vandaag vooral veel rondgekeken. Aansluitend nog even naar de stad geweest en verder rustig aangedaan. 's Nachts werd ik rond 1 uur uit bed gehaald omdat er in de kliniek een bevalling was. Het bleek om een tweeling te gaan waarvan de eerste al geboren was maar ik mocht de tweede baby doen. Ging erg goed en de tweeling is echt heel schattig. Toen maar snel weer gaan slapen omdat ik om 6 uur weer op moest.

Dinsdag was mijn tweede dag in het ziekenhuis. De ochtenddienst is van 8.00 tot 14.00 en tegen 8.15 is eindelijk iedereen er ongeveer. Er werken ongeveer 6 verpleegkundige/verloskundigen per shift. 1 persoon neemt de hele dag de bloeddruk op en controleerd de urine van de zwangere die op controle komen. Op de 'labour ward' werkt vaak 1 verloskundige en als er een bevalling is komt er iemand helpen. Vanochtend waren er 3 vrouwen binnen om te bevallen dus het was volle bak. Ik ben bijna de hele ochtend bezig geweest met harttonen luisteren met een doptone aangezien dit bij alle drie om de 15 minuten moest gebeuren. Aan het einde van de dienst zijn 2 van de vrouwen bevallen vlak na elkaar. Heb ze beide meegekeken maar kon nog niet veel doen.

Woensdag was het rustig in het ziekenhuis. Heb 's ochtends met de arts meegelopen toen hij zijn ronde deed. Ze schrijven dan dagelijks op wat er moet gebeuren en welke medicijnen er gegeven moeten worden. Protocollen hebben ze hier volgens mij niet echt. Bevallen vrouwen blijven hier maar 1 nacht en na een keizersnede blijven ze 5 dagen. Verder ligt er af en toe een zwangere voor observatie en liggen er gynaecologische patienten. Boven houden de kinderartsen spreekuur en soms liggen daar op de kamers ook kinderen voor behandeling of observatie. Later heb ik nog meegekeken met een curretage en verder was het rustig vandaag...
Om 1 uur ben ik vanuit het ziekenhuis vertrokken naar het huis van Maaike en Kony. Zij zijn van de organisatie en vanmiddag kwamen we daar met alle vrijwilligers bij elkaar. Dit was erg gezellig en we hebben samen Mexicaans gegeten (maispannekoekjes met gehakt en guacomole). Was erg lekker om voor de afwisseling een keer wat anders te eten. Na het eten al redelijk snel vertrokken aangezien het een ruim uur reizen is en het hier rond half 6 al donker wordt.

Donderdag 's ochtends voordat ik om 8 uur moest beginnen in de kliniek maar een keer de was gedaan. De oma van het gastgezin keek eerst hoe ik het deed en lachtte me toen compleet uit om hoe ik het deed. Toen ging ze me helpen, dat was wel fijn aangezien ik veel was had. Vooral de witte uniformen waren lastig schoon te krijgen met koud water maar gelukkig lukte het de oma wel. In de kliniek was het vandaag redelijk rustig dus heb niet heel veel kunnen doen. 's Middags maar de was op geruimd en mijn tas gepakt voor het weekend.

Vrijdag was het ook rustig in de kliniek, aan het einde van de ochtend kwam er een vrouw binnen die dag dat ze moest gaan bevallen omdat ze bloedverlies had maar dit was niet zo. In verband met het bloedverlies is ze doorgestuurd naar het grote K.A.T.H. ziekenhuis. Nog niet gehoord wat er aan de hand bleek te zijn... Om 1 uur ben ik vertrokken richting de stad om de trotro naar Nkoranza te nemen waar we voor het weekend in een guesthouse slapen.

• 13 November 2012 - 16:58

Bianca Borgelink:

Wat gaaf dat je eindelijk je eerste bevaling hebt gedaan en dan gelijk een tweeling :-D Keep up the good work!

• 13 November 2012 - 23:24

Irma Klein Gunnewiek:

Hoi Lotte,
    Ik zag je foto,s al op facebook ,wat lief een tweeling en dan je eerste bevalling.