Laatste week in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu Laatste week in Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Scholte van Mast - WaarBenJij.nu

Laatste week in Kumasi

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

27 November 2012 | Ghana, Kumasi

De laatste week in Kumasi is voorbij gevlogen. Na de bevalling van zondagavond was het maandagnacht weer zover. Om 3 uur hebben ze me uit bed geroepen voor een bevalling. Toen ik er was ging het zo snel dat ik nog amper tijd had om handschoenen aan te trekken. De navelstreng zat om de nek van de baby maar dit gaf niet veel problemen. Verder ging alles erg vlot. Maandagoverdag heb ik in het ziekenhuis weer een keizersnede meegekeken. Dit was bij een vrouw bij wie de ontsluiting niet vorderde. Ik had de hele ochtend mevrouw gevolgd en de controles gedaan en zou de bevalling mogen doen maar helaas werd het een keizersnede. Daarna was er niet veel meer te doen dus heb ik een tweeling die de dag ervoor geboren was eten gegeven. Nadien nog even naar cultureel centrum geweest en toen naar huis gelopen (is ongeveer 5 km) maar het was zo druk in het verkeer dat lopen waarschijnlijk net zo snel ging.

Dinsdag was er in het ziekenhuis 1 vrouw binnen op verloskamers. Ik heb zo ongeveer de hele ochtend elke 15 min. de foetale harttonen gecontroleerd. Tussen door nog een hele discussie gevoerd met de verloskundige over dat ik wel katholiek was maar niet naar de kerk ging. Dit kan toch echt niet volgens de Ghanesen... Ze zijn hier heel erg gelovig dus... 's Middags naar het internetcafe geweest en alvast een kaartje gekocht voor de bus van zaterdag naar Tamale.

Woensdag weinig gedaan in het ziekenhuis. Een paar wonden verzorgd en meegelopen met de ronde van de kinderarts. Ook wilden ze foto's maken dus met ongeveer het hele personeel van het ziekenhuis op de foto geweest. Om 1 uur vertrokken richting de meeting bij Maaike's huis. Daar hebben we gezellig tomatensoep met broodje knakworst gegeten. Was erg lekker. 's Avonds kwam de oma nog even bij mij op de kamer zitten. Ze gaat morgen weg voor een begravenis en komt zondag pas weer terug dus heb alvast afscheid van haar genomen en haar mijn zaklamp en een setje kleine klompjes gegeven. Ze was er erg blij mee...

Donderdag in de kliniek gewerkt maar 's ochtends was de verloskundige Grace naar een begravenis wat betekende dat we met 6 man de hele ochtend niks gedaan hebben op paar keer bloeddruk meten na... Toen Grace terug was nog paar controles gedaan bij zwangere. 's Middags de was opgeruimd en mijn koffer maar vast uitgezocht en deels ingepakt.

Vrijdag was er ook weinig te doen in de kliniek. Toen ik vroeg of ik foto's mocht maken van de verloskamer enz. moesten ze eerst schoonmaken en opruimen. Heb maar niet gevraagd of ik van alle kamers foto's mocht maken want dan moesten de verpleegkundigen alles gaan poetsen... 's Middags nog even naar internetcafe om de hoek geweest en de rest van de spullen gepakt. 's Avonds alle spullen die ik niet mee terug wil nemen aan de gastmoeder gegeven, ze waren er blij mee.

Zaterdagochtend al om 5 uur opgestaan en ontbeten. Toen de laatste dingen ingepakt en afscheid genomen van mijn gastgezin. Om 6 uur met een taxi vertrokken richting de bus naar Tamale...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 20 Juli 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 19255

Voorgaande reizen:

13 Maart 2014 - 21 April 2014

Vietnam

27 Oktober 2012 - 01 December 2012

Ghana

Landen bezocht: